Jestem nauczycielem przyrody w klasie podstawowej , staram się stwarzać uczniom różne sposoby zdobywania wiedzy. Wiem, że uczniowie uwielbiają rywalizować ze sobą dlatego też przygotowałam i przeprowadziłam w naszej szkole międzyklasowy turniej ekologiczny do którego zaangażowałam wszystkich uczniów kl. 4 – 6 oraz nauczycieli.
Przedsięwzięcie spotkało się z dużym zainteresowaniem zarówno ze strony dzieci, nauczycieli jak i rodziców, dlatego postanowiłam podzielić się moim pomysłem z innymi nauczycielami i zachęcić ich do przeprowadzenia podobnych akcji w swoich szkołach przy okazji np. : Dnia Ziemi, „Święta drzewa”, Sprzątania Świata czy innej imprezy ekologicznej.
Agata Geppert
„Ziemia jest naszym domem”
Scenariusz zakłada współpracę nauczycieli plastyki, przyrody oraz wychowawców klas IV – VI.
I. Cele utrwalenie i pogłębienie wiadomości związanych z ochroną środowiska kształtowanie właściwych zachowań wobec środowiska przyrodniczego stosowanie zdobytej wiedzy w praktyce dzielenie się wiedzą zdobytą w wyniku obserwacji przyrody i korzystania z mediów II. Uczestnicy klasy IV – VI III. Termin – kwiecień –czas ok. 1 godzina IV. Tematyczny zakres konkursu właściwe zachowanie – w lesie, na wycieczce górskiej, w parku krajobrazowym segregowanie odpadów, ich długość rozkładu w środowisku zanieczyszczenie środowiskowe opakowania przyjazne dla środowiska pozytywne zachowania wobec roślin i zwierząt sposoby twórczego wykorzystania surowców wtórnych V. Przygotowanie Oprawy Konkursu przygotowanie plakatów przez klasy nt.: „Nasza umęczona Ziemia” – prace wykonane na lekcjach plastyki wykonanie tablicy – 10 przekazań ekologicznych przygotowanie planszy ze znakami ekologicznymi VI. Regulamin W konkursie uczestniczą kl. IV – VI. Konkurs został ogłoszony m-c przed planowanym terminem. Każda klasa przygotowuje się do określonych poniżej konkurencji: 1. runda - zestawy pytań w kopertach – dwie osoby reprezentujące klasę odpowiadają na zestaw pytań – czas 1 minuta, 2. runda – kalambury – zadanie polegające na odgadnięciu hasła przez całą klasę na podstawie mimiki, gestów, tików prezentowanych przez jednego zawodnika – czas 2 minuty 3. runda i strój ekologiczny – klasa przygotowuje strój z surowców wtórnych i przebiera jednego ucznia, w kilku zdaniach opisuje przebranie – ( z jakich surowców wykonany i na jaką okazję można go ubrać ) 4. runda – konkurs plastyczny na logo Dnia Ziemi – wykonanie na kartce formatu A – 4 –m technika dowolna – klasa wykonuje jedną pracę 5. runda – okrzyk – klasa przygotowuje krótki okrzyk związany z ochroną środowiska, ekologią
VII. Punktacja konkursu
1. Zestawy pytań - pytanie testowe po 1 pkt - rebus – 2 pkt 2. Kalambury – hasło odgadnięte - w czasie 1 minuty – 3 pkt - w czasie 2 minut – 2 pkt - odgadnięte częściowo – 1 pkt 3. Strój ekologiczny - wygląd, estetyka, ogólne wrażenie – 3 pkt - opis - 3 pkt 4. Logo Dnia Ziemi – 3 pkt 5. Okrzyk - 3 pkt
Liczba zdobytych punktów jest odczytywana po każdej konkurencji i wpisywana na tablicy wyników.
1) Zestawy pytań w kopercie 2) Kalambury – przykładowe hasła do odgadnięcia : Nie łam gałęzi ! Wyrzucaj śmieci do kosza ! Nie hałasować ! Zakręcaj kran ! 3) Krótki pokaz mody ekologicznej – zaprezentowanie przez klasę strojów ekologicznych z surowców wtórnych. 4) Logo „Dnia Ziemi” – przedstawienie prac plastycznych – reprezentacji klas wychodzą na środek sceny i prezentuje swoje prace plastyczne. 5) Okrzyk klasy – całe klasy prezentują wcześniej ułożone, przygotowane przez siebie hasła związane z ochrona środowiska, ekologią - podsumowanie i ogłoszenie wyników i wręczenie dyplomów i nagród Podziękowanie uczniom i nauczycielom za udział w turnieju. Prace plastyczne wykonane przez uczniów stworzyły wystawę ekologiczną na korytarzu szkolnym. Przez długi czas cieszyły się dużym zainteresowaniem nauczycieli i rodziców, a dzieciom przypominały wspaniałą realizację.
Przykładowe zestawy pytań.
I. 1. co to jest segregacja śmieci i w jakim celu należy jej dokonywać ? 2. w czasie zakupów w sklepie spożywczym należy zwracać uwagę na : a) termin przydatności do spożycia b) ładne opakowanie c) zawartość sztucznych barwników i konserwantów 3. Podaj przyczynę degradacji szaty roślinnej – odgadnij rebus. II. 1. Masz stare gazety i książki. Co powinieneś z nimi zrobić i dlaczego ? 2. Aby chronić środowisko przed zanieczyszczeniami samochód jest wyposażony w : a) poduszkę powietrzną b) klimatyzator c) katalizator 3. Podaj przyczynę degradacji szaty roślinnej – odgadnij rebus.
III. 1. Wymień chociaż trzy źródła zanieczyszczeń powietrza. 2. Zakreśl tę grupę przedmiotów, która nadaje się do powtórnego wykorzystania: a) gazety, szkło, ubrania. b) szkło, wyroby z plastyku c) puszki aluminiowe, szklane butelki i słoiki. 3. Podaj przyczynę degradacji szaty roślinnej – odgadnij rebus. IV. 1. W jaki sposób ty i twoja rodzina może przyczynić się do ochrony środowiska na co dzień ? 2. Sposoby oszczędzania wody to : a) kąpiele pod prysznicem zamiast w wannie b) pranie tylko w pralkach automatycznych c) zakręcanie wody w kranie w czasie mycia zębów. 3. Podaj przyczynę degradacji szaty roślinnej – odgadnij rebus. V. 1. Dlaczego należy dbać o zieleń w mieście i w jaki sposób można to uczynić ? 2. Energię elektryczną oszczędzamy poprzez : a) wyłączanie zbędnych źródeł energii b) częsta wymiana żarówek i klasy c) używanie żarówek energooszczędnych 3. Podaj przyczynę degradacji szaty roślinnej – odgadnij rebus. VI. 1. Jakie znasz rodzaje ścieków zanieczyszczające wodę w rzekach ? 2. Najlepsze dla środowiska byłoby poruszanie po mieście: a) samochodem b) pieszo i rowerem c) autobusem komunikacji miejskiej 3. Podaj przyczynę degradacji szaty roślinnej – odgadnij rebus.
Odpowiedzi: I. 1. rozdzielanie śmieci w celu wykorzystania surowców wtórnych, takich jak: szkło, papier, puszki co prowadzi do oszczędzania zasobów przyrody. 2. a,c 3. plantacje II. 1. należy oddać do skupu makulatury 2. c 3. pożar III.
1. dymiące kominy fabryk i elektrociepłowni, spaliny samochodów, środki ochrony roślin stosowane w rolnictwie. 2. a,b,c 3. budownictwo IV. 1. np. kupować napoje w butelkach szklanych bądź plastykowych zwrotnych, wrzucać surowce wtórne do specjalnych pojemników ( o ile takie się znajdują w pobliżu ) albo odnosić do skupu surowców wtórnych: oszczędzać ciepło i energię elektryczną, oszczędzać wodę, nie stosować aerozoli z freonem : prowadzić ekologiczne gospodarstwo rolne, bez sztucznych nawozów i chemicznych środków ochrony roślin. 2. a,c 3. deszcze V. 1. w mieście powietrze jest bardziej zanieczyszczone niż na wsi, a tym samym człowiek oddycha mniejszą ilością tlenu. Rośliny wytwarzają tlen i czynią miasto zdrowsze i piękniejsze, a człowiek czuje większy związek z przyrodą. Dbanie o zieleń w mieście polega na : sadzeniu drzew i krzewów, zakładaniu nowych trawników i klombów z kwiatami, dbaniu o istniejące trawniki, nie łamaniu gałęzi drzew i krzewów, zakładaniu parków i skwerów. 2. a,c 3. susze
VI. 1. Ścieki komunalne ( pochodzące z gospodarstw domowych, szpitali ), ścieki przemysłowe z fabryk, zakładów produkcyjnych ( często zawierają duże ilości chemikaliów ) 2. b 3. wojny
Opracowała :Agata Geppert
10 PRZYKAZAŃ EKOLOGICZNYCH
I JAM JEST PAN BÓG, TWÓJ, KTÓRY STWORZYŁ NIEBO I ZIEMIĘ. WEŹ POD UWAGĘ, ŻE W TYM STWORZENIU LESTEŚ MOIM PARTNEREM. OBUDŹ SIĘ WIĘC TROSKLIWIE Z POWIETRZEM, WODĄ, ZIEMIĄ I ZWIERZĘTAMI, TAK JAKBY BYLI TO TWOI BRACIA I SIOSTRY.
II WEŹ POD UWAGĘ, ŻE DAJĄC CI ŻYCIE, DAŁEM CI TAKŻE ODPOWIEDZIALNOŚĆ, WOLNOŚĆ I OGRANICZONE REZERWY SUROWCÓW ZIEMI.
III NIE OKRADAJ PRZYSZŁOŚCI, SZANUJ SWOJE DZIECI, DAJĄC IM MOŻLIWOŚĆ DŁUGIEGO ŻYCIA.
IV ROZBUDZAJ W SWOICH DZIECIACH MIŁOŚĆ DO NATURY.
V ROZWAŻ, ŻE LUDZKOŚĆ MOŻE WPRAWDZIE UŻYWAĆ TECHNOLOGII, LECZ RAZ ZNISZCZONEGO ŻYCIA NIE MOŻNA STWORZYĆ NA NOWO.
VI ZATROSZCZ SIĘ O TO, ABY W TWOJEJ WSI, TWOIM MIEŚCIE, TWOIM MIEŚCIE, TWOIM KRAJU TWORZYŁY SIĘ GRUPY, KTÓRE BĘDĄ SIĘ Z ZAANGAŻOWANIEM STARAŁY O TO, ABY ZAPOBIEC GROŻĄCYM KATASROFOM.
VII ODSUŃ SIĘ OD WSZELKIEJ BRONI, KTÓRA POWODUJE NIE DAJĄCE SIĘ NAPRAWIĆ ZNISZCZENIA W PODSTAWOWYCH UWARUNKOWANIACH ŻYCIA.
VIII ĆWICZ SAMODYSCYPLINĘ TAKŻĘ PRZY MAŁYCH DECYZJACH W SWOIM ŻYCIU.
IX ZNAJDŹ W TWOIM COTYGODNIOWYM DNIU WYPOCZYNKU CZAS, ABY ŻYĆ ZE ŚWIATEM, A NIE TYLKO GO UŻYWAĆ. X POMYŚL O TYM : NIE POSIADASZ ZIEMI – JESTEŚ TYLKO JEJ STRÓŻEM ( OPIEKUNEM ). |